Hoorn werd vorig jaar 1.434.000 keer bezocht door ruim 529.000 bezoekers. Dat blijkt uit een analyse van NBTC-NIPO Research. De grootste groep bezoekers is tussen de 30 en 64 jaar. Dat komt overeen met het landelijke beeld. Bezoekers komen vooral naar Hoorn om te winkelen. Op basis van de cijfers zijn door de gemeente acties uitgezet om Hoorn aantrekkelijker te maken voor bezoekers.
Het meest gebruikte vervoermiddel om naar Hoorn te komen is de auto; 1.098.000 keer. Dat is 77 procent van alle vervoermiddelen. Dit is aanmerkelijk hoger dan het landelijke gemiddelde dat op 58 procent uitkomt. Dit komt mede doordat de grote steden onaantrekkelijk zijn om te parkeren. Met de trein werden 159.000 bezoeken afgelegd en per boot 41.000 bezoeken. Maar liefst 84 procent van de bezoekers kwam uit de eigen provincie.
De belangrijkste bezigheid van bezoekers in Hoorn is winkelen. Hoorn werd hier 962.000 keer (67%) voor bezocht. Dat is aanmerkelijk meer dan het landelijke percentage, dat op 56 procent ligt. Hoorn staat met winkelen als reden van het bezoek zelfs op een goede tweede plek, na Maastricht.
Als het op geld uitgeven aankomt scoort Hoorn opmerkelijk hoog in het hoogste segment van meer dan 100 euro gemiddeld (25% t.o.v. 10% landelijk). Dit leidt tot een hoog gemiddeld bestedingspatroon. Gemiddeld wordt per persoon per bezoek 51,80 euro uitgegeven. Van alle onderzochte steden zit alleen Maastricht boven dit bedrag (52,50 euro). Vooral bij het winkelen wordt veel geld uitgegeven. Namelijk 44 procent geeft tussen de 91 en 100 euro uit, terwijl dat landelijk 15 procent is. Hoorn staat bekend als ‘fun-shopstad’, dat blijkt ook uit deze cijfers.
Ten opzichte van 2010 is er sprake van een lichte daling van het aantal bezoekers met 2,39 procent. Het aantal bezoeken daalde sterker, met 13 procent. Dit komt overeen met een landelijke dalende trend in het aantal bezoeken. Oorzaak is onder andere dat mensen minder te besteden hebben als gevolg van de economische crisis.
Het herhaalbezoek wijkt qua aantallen nauwelijks af van het landelijke gemiddelde. Opvallend is wel het verschil tussen het aandeel vrouwen en mannen ten opzichte van het gemiddelde, 52 procent en 48 procent. Meer vrouwen bezoeken de stad Hoorn dan mannen, namelijk 68 procent tegenover 32 procent. Dit wordt deels verklaard doordat vrouwen gemiddeld meer en vaker winkelen dan mannen.
Om meer bezoekers te trekken is door de gemeente Hoorn een aantal acties ingezet. De acties zijn zowel strategisch als organisatorisch. Een van de acties is het bieden van ruimere mogelijkheden voor pensions en bed and breakfasts, zodat er betere overnachtingsmogelijkheden komen voor toeristen. Deze actie is omgezet in beleid. Daarnaast wordt een nieuw initiatief voor een toeristisch platform gesteund door de gemeente. Dit platform is tevens van belang om mee te kunnen doen met het initiatief voor een overkoepelend platform voor West-Friesland. Het versterken van evenementen in Hoorn blijft ook een belangrijk actiepunt. Een voorbeeld daarvan is de gebruikte Botenbeurs 2012 die eind augustus van dit jaar toch in Hoorn gaat plaatsvinden.