HOORN – De gemeente Hoorn steunt de oprichting van de Destinatie Marketing Organisatie (DMO) Holland boven Amsterdam, voor de toeristische promotie van de regio Noord-Holland Noord. Dit betekent dat de samenwerking met VVV Hart van Noord-Holland eind 2016 stopt. De bestaande VVV informatiepunten blijven wel actief.
Vanuit de ondernemers is de uitdrukkelijke vraag gekomen om vanaf 2016 van start te gaan met een professionele destinatiemarketingorganisatie voor de regio Noord-Holland Noord. In opdracht van de Provincie en met ondersteuning van de 17 gemeenten werd in maart 2015 een kwartiermaker aangesteld. Dit heeft geleid tot de oprichting van DMO Holland boven Amsterdam.
Samenwerking
Hierbij zijn de 17 gemeenten, RVVV Hart van Noord-Holland, RVVV Top van Holland, VVV Enkhuizen, de Cultuurcompagnie, de Westfriese Omringdijk, de Westfriese Waterweken, de Stichting Vrijetijdsindustrie Noord-Holland en het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord betrokken.
Gebiedspromotie
DMO Holland boven Amsterdam start in 2016 met een ‘light versie’, omdat een deel van de gemeenten nog lopende afspraken heeft met de VVV organisaties. Vanaf 2017 neemt DMO Holland boven Amsterdam de toeristische gebiedspromotie van Noord-Holland Noord volledig over.
VVV informatiepunten
Het logo van de VVV verdwijnt hiermee echter niet uit het straatbeeld. Ook in de toekomst zullen er in Hoorn meerdere VVV informatiepunten zijn waar bezoekers terecht kunnen voor informatie over Hoorn en de regio.
‘Krachten bundelen’
Wethouder Ben Tap: ‘Toerisme is een groeimarkt, met grote economische belangen en ook potentie voor onze regio. Het aantal bezoekers dat onze regio bezoekt groeit onvoldoende en de bestedingen zijn ook onder de maat. Het is echt de hoogste tijd om onze krachten te bundelen, zowel op de inhoud en presentatie, als in de budgetten. Niet de gemeentegrenzen, maar onze gasten en de wensen van onze gasten moeten centraal staan.’