HOORN – Woensdagavond 11 juni 2014 was de tweede Masterclass voor startende ondernemers georganiseerd door Startwijzer en Rabobank Hoorn Midden-Westfriesland. Spreker Arko van Brakel bracht de bezoekers mee op de golven van het ondernemen op internet. Vanaf de start van zijn eerste onderneming Euronet Internet in 1994, naar zijn huidige functie als directeur van De Baak. Zijn BHAG ofwel missie: “Ik wil Nederland tot de ondernemendste landen ter wereld maken.”
Na de openingswoorden van Arie Grande namens Rabobank Hoorn Midden-Westfriesland en Hannie van Lent namens Startwijzer betrad Arko van Braker het korte podium van de aula van SG Newton aan de Dampten in Hoorn. Een mooie locatie om te leren over online marketing en ondernemen.
“Ga niet faxen via Facebook”
Directeur Glimlach
De lezing werd een inspiratiesessie voor de ruim 150 aanwezigen net of bijna gestarte ondernemers. Enkele van zijn uitspraken maakte grote indruk op de bezoekers. “Hoop is zinloos voor u als ondernemer, hoop is geen strategie. Dus niet ik hoop dat ik de beste diensten lever, maar ik lever de beste diensten!” Een betere strategie is die van Coolblue met een directeur Glimlach en de inzet van 50-plussers. “Zij hebben rust, levenservaring en geduld om klanten te woord te staan,” aldus Van Brakel.
Interactie
Ook de inzet van Facebook in de ondernemer kwam aanbod. “Ga niet faxen via Facebook” Een referentie aan het oude eenzijdige communicatiemiddel. Zoek via Social media verbinding, interactie en stuur relevante informatie. Interactie was er ook vanuit de zaal met diverse vragen of het ondernemen en hoe het beste te focussen op de juiste kansen voor de eigen onderneming. Tevens ook interactie via Twitter met #MCArko waarbij de berichten op het beeldscherm zichtbaar werden.
S-curve
De vraag uit de zaal of de pieken en dalen van de economische groei ook al eerder plaatsen vonden, bijvoorbeeld in de Middeleeuwen werd uitgebreid beantwoord door Arko van Brakel. Duidelijk één van zijn nieuwe wijsheden. Het schijnt dat de economie als ook een mensen leven een cyclus heeft van circa 80 jaar. Met een lente (zaaien), zomer (oogsten) herfst (afname) en winter (schaars) lopen ook bedrijven ook deze cyclus. Deze s-curve maakte ook duidelijk indruk op de ondernemers.
89% loopt doelloos rond
[soundcloud url=”https://api.soundcloud.com/tracks/154022562″ params=”color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_artwork=true&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false” width=”100%” height=”166″ iframe=”true” /]
In de pauze en na de presentatie van Arko van Brakel was de kans om in contact te komen met collega startende ondernemers. Wellicht voor commerciële kansen of om kennis uit te wisselen, want ‘Delen is het nieuwe hebben’ volgens de Van Brakel.
Media genoemd in de presentatie
– www.klout.com voor het berekenen van je KLOUT-score. Welke invloed heb jij online?
– youtube waarzegger: http://youtu.be/F7pYHN9iC9I
– youtube toekomst van print: http://youtu.be/Weq_sHxghcg
Was jij ook aanwezig? Laat hieronder weten wat jij ervan vond. Wat heb jij van die dag meegenomen (als wijsheid)?
[nggallery id=17]