Dolf Denk Door is een maandelijkse column van Dolf Kloosterziel werkzaam voor MKB Nederland
Zaterdag 14 oktober 2015: Column Dolf Kloosterziel: Toerisme
Toerisme heeft helemaal geen marketing nodig
Ik weet het, ik maak mij onmiddellijk zwaar onpopulair. En ik ben ook meteen de nodige uitleg verschuldigd. Maar laat ik bij het begin beginnen. Wat is marketing voor toerisme eigenlijk? Dat is, u raadt het al, de marketing van het product toerisme. Maar daar begint meteen al de moeilijkheid want wat is dat product eigenlijk. Om het heel makkelijk te maken is dat eigenlijk een gebied. Het gebied waar de toerist naar toe gaat. Het vermarkten van het product toerisme bestaat dan ook voor een belangrijk deel uit destinatiemarketing, het vermarkten van een bestemming of destinatie.
Wouter de Waal, directeur van de VVV Texel: “verkochten we maar pindakaas”
Het toeval wil dat Noord-Holland Noord daar in 2016 een organisatie voor krijgt, een destinatie-marketing organisatie of DMO. Deze organisatie heeft tot doel het toeristisch product Noord-Holland onder de aandacht te brengen van de consument. Dat is geen makkelijke opgave want wat is het product eigenlijk precies en hoe zet je dat in de markt? Wouter de Waal, directeur van de VVV Texel verzucht niet geheel onbegrijpelijk dan ook wel eens: “verkochten we maar pindakaas”. Dan weet je inderdaad wel wat je moet vertellen, toch heren en dames schaatsers?
Gelukkig heeft de destinatie marketing organisatie het zichzelf wat makkelijker gemaakt. West-Friesland en de rest van de regio zullen onder de titel Holland Boven Amsterdam in de markt gezet worden. Das lekker duidelijk. Maar daarna wordt het alweer wat moeilijker. Destinatiemarketing heeft talloze belanghebbenden namelijk de deelbelangen van allen in het gebied gelegen deelgebieden. Die willen allemaal in beeld komen. Maar dat kan niet want het verhaal van Noord-Holland wordt verteld. De meeste onderliggende verhalen blijven buiten beeld.
Verhalen aan vrienden en familie, aan Noord-Hollanders, Nederlanders, Duitsers, Chinezen, aan jongeren, en ouderen en ga zo maar door.
De consument biedt hier wellicht een oplossing want die zit uiteindelijk wel te wachten op die deelverhalen, dat is waar hij of zij straks zijn kamer boekt of dag gaat doorbrengen in een van de vele onderliggende verhalen. Wat het toerisme dan ook nodig heeft zijn die vele verhalen. Verhalen over de prachtige historie van Noord-Holland, over de fantastische bedrijven die er gevestigd zijn en vooral verhalen van gasten die het steeds weer enorm naar hun zin hebben in de water-, cultuur- en natuurrijke regio die Noord-Holland is. Verhalen die verteld worden aan iedereen die ze wil horen. Aan vrienden en familie, aan Noord-Hollanders, Nederlanders, Duitsers, Chinezen, aan jongeren, en ouderen en ga zo maar door. Die verhalen maken het toeristisch product Noord-Holland, die verhalen zijn de marketing van Noord-Holland en het enige wat wij hoeven te doen is die verhalen vertellen.
Kent u die posters die opgebouwd zijn uit heel veel heel kleine fotootjes? Dat is hoe het product Holland Boven Amsterdam er uit ziet. Dat is het product dat aandacht krijgt elke keer als een van die fotootjes getoond wordt. En misschien is het goed als er één organisatie is die van al die fotootjes één grote foto maakt, die de verhalen uit Holland Boven Amsterdam bundel. Iemand die weet hoe je deze foto, deze verhalenbundel moet verkopen. Ik hoop dan ook dat baas van de destinatie-marketing organisatie zichzelf CSO mag noemen; Chief Storytelling Officer. En ik wens hem of haar heel veel succes vanaf 2016.
Dolf Kloosterziel