No Result
View All Result
07 juni, 2025
NoordkopinBedrijf
Advertisement
  • Home
  • Nieuws
    • NHNregio
    • AlkmaarRegio
    • NoordkopRegio
    • WaterlandRegio
    • WestfrieslandRegio
  • Zakelijk
    • Alkmaarinbedrijf
    • Noordkopinbedrijf
    • Waterlandinbedrijf
    • Westfrieslandinbedrijf
    • Zakelijknhn
  • Verdieping
    • Column
  • Contact
NoordkopinBedrijf
  • Home
  • Nieuws
    • NHNregio
    • AlkmaarRegio
    • NoordkopRegio
    • WaterlandRegio
    • WestfrieslandRegio
  • Zakelijk
    • Alkmaarinbedrijf
    • Noordkopinbedrijf
    • Waterlandinbedrijf
    • Westfrieslandinbedrijf
    • Zakelijknhn
  • Verdieping
    • Column
  • Contact
No Result
View All Result
NoordkopinBedrijf

Vakantiegeld wordt weer gebruik voor uitgaven

15 mei 2014
A A
ADVERTISEMENT
facebookTwitterLinkedinWhatsapp

geld_onderzoekAMSTERDAM – Het salarisstrookje van mei ligt bijna in de bus, het vakantiegeld wordt weer gestort. Twee van de vijf consumenten (42%) gaan het extraatje daadwerkelijk uitgeven aan vakantie, zo blijkt uit de ING Vraag van Vandaag van de afgelopen week. Dat is meer dan vorig jaar. Sparen of schulden aflossen komt juist minder voor. De toegenomen bereidheid om het vakantiegeld te laten rollen is een teken van vertrouwen.

Liefst hele bedrag in één keer

Een overgrote meerderheid (85%) van de ondervraagden ontvangt het liefst het hele bedrag in één keer. Slechts 7% ontvangt het vakantiegeld liever in twaalf maandelijkse porties. Dat consumenten kiezen voor het gehele bedrag in één keer heeft te maken met zelfbescherming. Uit de gedragseconomie blijkt dat consumenten soms methoden zoeken om hun discipline te vergroten. Als je in de tussentijd niet aan het geld kunt komen, dan kun je ook niet in de verleiding komen het eerder dan gepland te besteden.

Meernieuws

Als de zon schijnt, laat consument het geld rollen

Gebruik vakantiegeld

ing_vakantiegeldRuim twee op de vijf respondenten (41,9%) zeggen het vakantiegeld daadwerkelijk te gaan besteden aan de vakantie. Dat is duidelijk meer dan vorig jaar. In mei 2013 had 36,0% het plan om het vakantiegeld daadwerkelijk aan vakantie te besteden. Meer dan één op de vijf (22,1%) besteedt het vakantiegeld aan andere zaken, bijvoorbeeld aan een nieuwe bank of – nu het WK voor de deur staat – een nieuwe televisie. In totaal kiezen dus bijna twee van de drie (64,0%) respondenten ervoor het vakantiegeld uit te geven. Dat is 4% meer dan in 2013. Niet alle respondenten kiezen ervoor het eenmalige extraatje te besteden. Meer dan één op de drie (36,0%) zet het geld op de spaarrekening, gaat ermee beleggen of lost schulden af . Dit is een afname ten opzichte van vorig jaar.

Kleine impuls voor de economie

Als een groter deel van de Nederlandse consumenten het vakantiegeld besluit te besteden, kan deze toename de Nederlandse economie een kleine impuls geven. Dit jaar wordt naar schatting 20 tot 25 miljard euro aan vakantiegeld uitgekeerd. Wanneer hiervan inderdaad 4% meer wordt uitgegeven dan vorig jaar, dan zou dat een extra impuls van ongeveer 800 miljoen euro voor de economie betekenen. Dat stelt overigens minder voor dan het lijkt. Ter vergelijking: we kopen per dag gezamenlijk voor 800 miljoen euro aan goederen en diensten. En belangrijker nog: een deel van het vakantiegeld zal niet in ons eigen land worden uitgegeven, maar op de vakantiebestemming.

Teken van vertrouwen

Het consumentenvertrouwen is het afgelopen jaar sterk gegroeid en voor de koopkracht zijn de vooruitzichten gunstiger dan de afgelopen jaren. Ook het vertrouwen in de arbeidsmarkt groeit langzaam maar gestaag. Uit de ING Vraag van Vandaag blijkt dat weliswaar twee van de vijf (39,7%) consumenten de arbeidsmarkt hebben zien verslechteren, een jaar geleden waren dit er nog meer dan vier van de vijf (81,4%). Tegelijkertijd zijn steeds meer mensen optimistisch: 15,9% nu tegen 4,6% vorig jaar. Mensen die minder angst hebben voor baanverlies, zullen makkelijker hun vakantiegeld laten rollen.

Bron: ING weekoverzicht

Tags: AflossenSparenUitgevenVakantiegeld
ShareTweetShareSend

Top 4 in onze regio deze week

  • Noord-Hollandse streekproducten in de supermarkt

    Noord-Hollandse streekproducten in de supermarkt

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Directiewissel bij Jimmink Kolhorn: vierde generatie neemt het roer over

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • De laatste melkboer van Alkmaar doet ’t licht uit

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Opening Mediamarkt Hoorn: 4 oktober 16.000 klanten op één dag

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Home
  • Nieuws
  • Zakelijk
  • Verdieping
  • Contact
Nieuws/tips/persberichten?

© 2020 Westfrieslandinbedrijf.nl wordt uitgegeven door Westfriesland Media

No Result
View All Result
  • Home
  • Nieuws
    • NHNregio
    • AlkmaarRegio
    • NoordkopRegio
    • WaterlandRegio
    • WestfrieslandRegio
  • Zakelijk
    • Alkmaarinbedrijf
    • Noordkopinbedrijf
    • Waterlandinbedrijf
    • Westfrieslandinbedrijf
    • Zakelijknhn
  • Verdieping
    • Column
  • Contact

© 2020 Westfrieslandinbedrijf.nl wordt uitgegeven door Westfriesland Media