HOORN – Richard Schoolderman is de ondernemer achter Typisch Hollands, een souvenir winkel op het Breed in het centrum van Hoorn. Zaterdag vertelde hij in een telefonisch interview over zijn winkel en het toeristisch seizoen tot nu toe. Ondanks de wat natte start van het zomer seizoen ziet hij het nu zonnig in.
In april begint zijn seizoen met de start van de bezoekers van de cruiseboten die Hoorn aandoen. Veel toeristen uit Amerika en Australië en diverse Europese landen. Of dat niet lastig is met al die talen? “Ik spreek goed Engels en in het Duits kan ik mij ook redelijk verstaanbaar maken. Voordeel is dat steeds meer Fransen ook zich verstaanbaar kunnen maken in het Engels,” aldus Schoolderman.
Wat verkoopt goed in zijn winkel? “Delfts Blauw en alles met een molentje verkoopt goed. Ook de souvenirs met tulpen en klompen en met name de klompen pantoffels worden veel verkocht.” Voor een stadsgids levert hij diverse Hoornse geveltjes. De gids geeft deze bij elke gevel die hij met zijn groep bezoekt aan de deelnemers. Naast de souvenirs verkoopt hij ook veel kaarten van Hoorn, fietskaarten en boeken over Hoorn in allerlei talen.
Als toeristische winkel mogen zij elke zondag open zijn. Van deze optie wordt niet elke zondag gebruikt gemaakt. Het weer is daarbij een belangrijke factor. “Bij hele slechte dagen blijven wij gewoon dicht, want dan weten zij ons toch niet te vinden.” Maar nu met het betere weer zijn zij weer elke zondag open. En tijdens de kermis voor de ‘eigen inwoners’. Veel extra omzet kansen ook door de verkoop van koffie en frisdranken met een kleine versnapering.
Schoolderman is nu sinds 1,5 jaar actief met zijn winkel op het Breed. In die tijd heeft hij snel kunnen groeien. “Ik mag daarover niet mopperen.” Het aantal toeristen in Hoorn is volgens hem minder dan anders. Een voordeel voor hem is wel dat zij per persoon wel meer uitgeven.
Zijn souvenirs seizoen loopt door tot eind september waarna het aantal toeristen naar Hoorn weer daalt en hij het moet hebben van de lokale bevolking. Maar dat wil niet zeggen dat de winkel in de wintermaanden dicht is. “In de winter verkopen we meer koffie en tosti’s dus stil is het eigenlijk nooit hier in de winkel.”