No Result
View All Result
02 juni, 2025
NoordkopinBedrijf
Advertisement
  • Home
  • Nieuws
    • NHNregio
    • AlkmaarRegio
    • NoordkopRegio
    • WaterlandRegio
    • WestfrieslandRegio
  • Zakelijk
    • Alkmaarinbedrijf
    • Noordkopinbedrijf
    • Waterlandinbedrijf
    • Westfrieslandinbedrijf
    • Zakelijknhn
  • Verdieping
    • Column
  • Contact
NoordkopinBedrijf
  • Home
  • Nieuws
    • NHNregio
    • AlkmaarRegio
    • NoordkopRegio
    • WaterlandRegio
    • WestfrieslandRegio
  • Zakelijk
    • Alkmaarinbedrijf
    • Noordkopinbedrijf
    • Waterlandinbedrijf
    • Westfrieslandinbedrijf
    • Zakelijknhn
  • Verdieping
    • Column
  • Contact
No Result
View All Result
NoordkopinBedrijf

Kwart consumenten mijdt winkelcentra vanwege leegstand

13 maart 2014
A A
ADVERTISEMENT
facebookTwitterLinkedinWhatsapp

P1120304 (Medium)NEDERLAND – Mede door de opkomst van online shoppen neemt in veel winkelgebieden de leegstand snel toe. Winkels gaan failliet of zien om andere reden geen toekomst meer en sluiten de deuren. Met maatregelen als pop-up stores wordt geprobeerd de leegstand tegen te gaan. Leegstand blijkt voor een kwart een reden om niet of minder vaak naar een winkelcentrum te gaan. De consument is vooral op zoek naar gezelligheid en goedkope producten. Dit blijkt uit onderzoek onder 1.000 Nederlandse consumenten door onderzoeksbureau Multiscope.

Voor- en nadelen

Dat veel winkelpanden leeg staan is voor een kwart van de consumenten een reden om winkelgebieden minder vaak of niet meer te bezoeken. Als nadeel van fysieke winkels wordt genoemd dat producten niet op voorraad zijn, het gebrek aan parkeergelegenheid en het soms opdringerige personeel. De belangrijkste voordelen van het winkelen in fysieke winkels vinden consumenten het zien en voelen van producten, dat het aangekochte product direct mee te nemen is en dat je er mee terug kan gaan als iets defect blijkt te zijn.

Meernieuws

Onderzoek provincie: ‘100-150 woningen mogelijk bij ombouw lege winkels in Schagen’

Hoorn pakt leegstand actief aan

Tot 50.000 euro subsidie per project voor woning boven en in winkels in Hoorn

tabel_legewinkelcentraGezelligheid en prijs belangrijk, parkeerkosten niet

Als reden om vaker naar winkelgebieden te gaan wordt het vaakst gezelligheid genoemd. 52% gaat regelmatig een dagje winkelen voor de gezelligheid en is dan vooral op zoek naar het gevoel een dagje uit te zijn. Naast winkels zijn bijvoorbeeld restaurantjes en terrasjes een aanvulling op de beleving van een dagje ‘shoppen.’ Ook het aanbod van verschillende winkels speelt daarbij een rol. Consumenten zijn niet alleen op zoek naar de grotere winkelketens, maar zien ook graag kleinere zelfstandige winkels.

De prijzen zijn een belangrijke factor om te kiezen voor online winkelen in plaats van offline. 17% vind het verschil daartussen te groot en zou bij lagere prijzen vaker naar een fysieke winkel gaan. De kosten voor het parkeren in en rondom winkelgebieden spelen een veel minder grote rol. Slechts 7% zal bij lagere of gratis parkeerkosten vaker een winkelgebied bezoeken.

Meer vertrouwen in fysieke winkels

Ondanks dat online winkelen steeds meer gemeengoed wordt, krijgt het nog niet het vertrouwen dat offline winkelen wel heeft. Een derde van de consumenten heeft meer vertrouwen in een fysieke winkel dan in een online winkel. Slechts 6% vertrouwt online winkels meer.

De keuze om iets bij een online of fysieke winkel te halen heeft in grote mate ook te maken met het soort aankopen. Vooral bij de dagelijkse boodschappen, de aanschaf van een auto en het kopen van een fiets kiest men voor een fysieke winkel. CD’s/DVD’s kopen we liever online, net als dat we een vakantie vaker online boeken dan dat we een reisbureau bezoeken.

Bron: Multiscope

Tags: consumentenLeegstandOnderzoekWinkelcentra
ShareTweetShareSend

Top 4 in onze regio deze week

  • Directiewissel bij Jimmink Kolhorn: vierde generatie neemt het roer over

    Directiewissel bij Jimmink Kolhorn: vierde generatie neemt het roer over

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Noord-Hollandse streekproducten in de supermarkt

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Autoverzekering goedkoopst voor Friezen

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Kees Hermans sluit Music Store winkels

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Home
  • Nieuws
  • Zakelijk
  • Verdieping
  • Contact
Nieuws/tips/persberichten?

© 2020 Westfrieslandinbedrijf.nl wordt uitgegeven door Westfriesland Media

No Result
View All Result
  • Home
  • Nieuws
    • NHNregio
    • AlkmaarRegio
    • NoordkopRegio
    • WaterlandRegio
    • WestfrieslandRegio
  • Zakelijk
    • Alkmaarinbedrijf
    • Noordkopinbedrijf
    • Waterlandinbedrijf
    • Westfrieslandinbedrijf
    • Zakelijknhn
  • Verdieping
    • Column
  • Contact

© 2020 Westfrieslandinbedrijf.nl wordt uitgegeven door Westfriesland Media