No Result
View All Result
23 mei, 2025
NoordkopinBedrijf
Advertisement
  • Home
  • Nieuws
    • NHNregio
    • AlkmaarRegio
    • NoordkopRegio
    • WaterlandRegio
    • WestfrieslandRegio
  • Zakelijk
    • Alkmaarinbedrijf
    • Noordkopinbedrijf
    • Waterlandinbedrijf
    • Westfrieslandinbedrijf
    • Zakelijknhn
  • Verdieping
    • Column
  • Contact
NoordkopinBedrijf
  • Home
  • Nieuws
    • NHNregio
    • AlkmaarRegio
    • NoordkopRegio
    • WaterlandRegio
    • WestfrieslandRegio
  • Zakelijk
    • Alkmaarinbedrijf
    • Noordkopinbedrijf
    • Waterlandinbedrijf
    • Westfrieslandinbedrijf
    • Zakelijknhn
  • Verdieping
    • Column
  • Contact
No Result
View All Result
NoordkopinBedrijf

Column Dolf Denkt Door: Disruptive technologies

11 november 2014
A A
ADVERTISEMENT
facebookTwitterLinkedinWhatsapp

Column Dolf Kloosterziel, regiomanager MKB Nederland. dolfdenkdoor (Small)1 november 2014 –  – Dolf Denkt Door:  Disruptive technologies

Je hoort er de laatste tijd steeds vaker van, “disruptive technologies”. Met andere woorden ontwrichtende technologieën. Maar laten wij het bij de mooie Nederlandse uitdrukking “disruptive technologies” houden.

Meernieuws

Column Robert-Jan Knook: Gewoon doen

Column Robert-Jan Knook: Nice to know

Column Robert-Jan Knook: Verbinding

Wat zijn disruptive technologies? Het zijn technologieën die een nieuw alternatief bieden voor gevestigde technologieën. En deze technologieën zijn vooral ontwrichtend als zijn een serieus of beter alternatief bieden dan de bestaande technologie. Een voorbeeldt van dergelijke technologieën is de e-mail die fysieke post voor een deel overbodig maakt, met als gevolg dat postbedrijven onder druk staan en moeten veranderen. Een tweede voorbeeld is de smartphone die maakte de gewone mobiele telefoon overbodig waarmee onder meer Nokia een zware klap kreeg. In de nabije toekomst kunnen we dergelijk en grotere veranderingen verwachten van onder meer 3D Printing en robotisering.

Steeds vaker zijn dergelijke technologieën “slechts” een stukje software. Een voorbeeld daarvan is de MP3 die in belangrijke mate de CD heeft vervangen. Dit is voor de CD industrie niet bepaald positief geweest. Een ander voorbeeld zijn webwinkels. Deze zijn een alternatief voor fysieke winkels en hebben grote impact op de manier van werken in de detailhandel.

En belangrijker, deze veranderingen brengen ook kansen.

Is dat allemaal slecht nieuws? Wat mij betreft niet. De wereld veranderd. Soms wel heel erg snel, maar afremmen kunnen we het niet. En belangrijker, deze veranderingen brengen ook kansen. Deze week was ik bijvoorbeeld op bezoek bij een bedrijf dat software heeft ontwikkeld waarmee live uitzendingen kunnen worden gemaakt. Met een “stuk software” vervangen zijn een enorme hoeveelheid techniek. Dit bedrijf heeft de potentie een wereld speler te worden.

Dergelijke verandering kunnen heel lastig zijn

Maar wat heeft een gemiddelde MKB ondernemer daar aan? Of wat moet hij of zij er mee. Allereerst zijn de talloze nieuwe bedrijfjes ook MKB ondernemers. Wellicht de grote bedrijven van de toekomst. Maar wat mij betreft belangrijker zijn de consequenties voor bestaande ondernemers. Die worden gedwongen steeds alerter te zijn. Om terug te keren naar het voorbeeld van de webwinkel, die heeft er voor gezorgd dat in de detailhandel niet meer het product leidend is maar de beleving van de consument. Het succes van de gemiddelde winkelier wordt niet meer bepaald door de producten die hij verkoopt maar door de ervaring die hij de consument weet te bieden.
Dergelijke verandering kunnen heel lastig zijn. Soms moet het hele bedrijf op zijn kop om aan de veranderende vraag te voldoen. Het kan zijn dat verkoopkanalen moeten veranderen, dat serviceniveaus leidend worden, dat financieringsmogelijkheden aan producten of diensten worden toegevoegd, dat de marketing volledig anders wordt gedaan of dat consument mede producent of verkoper worden van uw product of dienst. Ondernemen is er al bij al niet makkelijker op geworden.

Maar hoe snel de veranderingen ook gaan, hoe complex ondernemen ook is en hoe disruptive of hoe radicaal de verandering ook zijn mogen; als u als ondernemer uw klant centraal blijft stellen en goed naar hem of haar luistert ben ik er van overtuigd dat het helemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn.

Ik wens u goed zaken.

 

Dolf Kloosterziel

Regiomanager MKB-Nederland

Tags: ColumndetailhandelDisruptive technologyDolf KloosterzielMKB NederlandVerandering
ShareTweetShareSend

Top 4 in onze regio deze week

  • Kansspelen onder jongeren in Europa in verval

    Kansspelen onder jongeren in Europa in verval

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Directiewissel bij Jimmink Kolhorn: vierde generatie neemt het roer over

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Een snackbar gerund door sportinstructeur is niet vreemd

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Alkmaarse Gamma naar Ranzijn, ondernemers Overstad boos

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Home
  • Nieuws
  • Zakelijk
  • Verdieping
  • Contact
Nieuws/tips/persberichten?

© 2020 Westfrieslandinbedrijf.nl wordt uitgegeven door Westfriesland Media

No Result
View All Result
  • Home
  • Nieuws
    • NHNregio
    • AlkmaarRegio
    • NoordkopRegio
    • WaterlandRegio
    • WestfrieslandRegio
  • Zakelijk
    • Alkmaarinbedrijf
    • Noordkopinbedrijf
    • Waterlandinbedrijf
    • Westfrieslandinbedrijf
    • Zakelijknhn
  • Verdieping
    • Column
  • Contact

© 2020 Westfrieslandinbedrijf.nl wordt uitgegeven door Westfriesland Media