AMSTERDAM – Eén op de drie (35%) consumenten zegt op een zomerse dag meer uit te geven dan anders. Ruim vier op de tien (44%) geeft aan in de zomer meer uit te geven dan in andere jaargetijden. Ook het consumentenvertrouwen wordt beïnvloed door het weer. In de zomer zijn Nederlanders gemiddeld positiever dan in andere jaargetijden. Zo beïnvloedt het weer zowel de uitgaven als de stemming van de consument. Dit blijkt uit de ‘ING Vraag van Vandaag’ van afgelopen week onder gemiddeld 60.000 respondenten per dag.
Zomerse uitgaven
Een huishouden geeft gemiddeld genomen echter elk kwartaal ongeveer evenveel uit, blijkt uit cijfers van het CBS. Dit komt vooral doordat veel uitgaven (bijvoorbeeld huisvesting, verzekeringen en voeding) elke maand ongeveer gelijk zijn. Toch is het niet vreemd dat mensen denken dat ze in de zomer het meest uitgeven. In de zomer trekken mensen namelijk wel relatief vaak de portemonnee. Velen gaan op vakantie in het buitenland en laten daar de euro’s rollen. Daarnaast kopen consumenten in de zomer relatief veel kleding, geven ze meer geld uit in de horeca en gaan ze er vaker op uit.